9 януари 2017 г.

Фини коледни бисквити


Ще кажете, че нещо съм се объркала, а? Не! Не смогнах да публикувам рецептата за тези бисквитки преди коледно-новогодишните празници. От еуфория и разтакаване не ми остана време за писане в блога. То вече взе да ми става и навик, но... Но по-добре късно от колкото никога, както се казва. Ето ги, докато все още е зима и снимките са актуални!
Иначе бисквитките са толкова вкусни, крехки и дъхави, че за да им се насладим, няма значение какъв е сезонът, има ли повод или не. С тях на масата всеки делник би се превърнал в красив празник.
Рецептата за тях е от една малка и много стара, мамина книжка за сладкиши, която вече не намирам (явно си е намерила нов собственик), но добре, че съм я записала в моята тетрадка с изпитани рецепти. Много отдавна не ги бях правила.
Сетих се за едно новогодишно посрещане с наши приятели преди години. Изпекох бисквитките буквално в последните часове, преди да излезем от нас. Бях забравила тестото в хладилника и ми светна за него едва, след като се бяхме стегнали да излизаме. Закъсняхме малко, но пък аз цялата ухаех на ванилия и канела за празника. :)  А те бяха още топлички, когато пристигнахме в дома на приятелите. Нощта беше весела, каквато е всяка новогодишна нощ - танци, наздравици, много смях, много храна и напитки, лудории... По едно време се сетихме за десертите и когато потърсихме бисквитките, се оказа, че няма нито една. Децата ги бяха излапали като бонбони. Дори се оплакваха сладурите, че били малко. После у дома, дъщерята дълго говореше за тях. Бяха ѝ станали май любими за един период от време, но не знам по каква причина ги направих може би само още един –два пъти. Разлиствайки тетрадката преди Коледа, се спрях на тях. Искаше ми се да направя нещо по-различно от редовните сладости. Е, пак се оказаха малко. И не че дозата е такава, а са ужасно вкусни и не можеш да се спреш да бъркаш в буркана с бисквитки.

Продукти

за тестото
125 гр. + 1 с.л. меко масло
1½ ч.ч. брашно (180 гр.)
1 к.ч. пудра захар
4 жълтъка

за глазурата
1 ч.ч. млени орехи
4 белтъка
4 с.л. захар
½ ч.л. канела
2 пликчета ванилена захар
кората и сока на половин лимон

Приготвяне

Разбива се маслото със захарта до пухкав крем.
Един по един се добавят жълтъците като сместа се бие до пълното им поемане.
Сипва се брашното наведнъж и се омесва меко тесто. Оставя се да почине на студено за около 15 минути, след което се разточва на кора с дебелина до 1 см. Изрязват се бисквитки с формички според настроението, в случая звездички, и се подреждат в тава, застлана с хартия за печене. По оригинална рецепта се намазват с глазура, но аз реших в този случай малко да променя външният им вид. Затова направих с малка капачка (от шише с минерална вода) вдлъбнатина в средата им, която напълних с глазура.

За глазурата най-напред се разбиват белтъците на сняг.  Щом се сгъстят им се добавя лимоновия сок и захарта. Бият се, докато захарта се стопи. Ароматизират се с ванилията и канелата, а накрая се добавят и млените орехи.
С нея се покриват бисквитките и се пекат на 180° до леко порозовяване.
Следят се ръбчетата на долната кора – щом те се зачервят, значи бисквитките са готови.
Охлаждат се върху решетка и се съхраняват в добре затворен съд. Най добре да се затваря с вакуум.


Не мога да кажа колко бройки се получават от тази доза, но не са по-малко от 35-40. Ако разточите тестото по-тънко, ще имате повече и по-хрупкави бисквитки. Ако е със сантиметър дебелина, те ще по-скоро меки и крехки, повече ще наподобяват сладки, ако ме разбирате какво искам да кажа. За мен бисквитки и сладки са две различни неща. Във всеки случай много ще ви харесат.





4 коментара:

  1. Покрай празниците не успяхме да се насладим на вкусотиите, понеже се почерпихме с медикаменти:). Затова сега направо като по поръчка ми ги поднасяш тези красоти. Честита Нова година, Ирме! Живи и и здрави да сме! Чудесни бисквитки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Бонбон! Радвам се, че ти харесват бисквитките!
      Честита 2017-та година и на вас, по-здрава и по-щастлива!
      Прегръдки!

      Изтриване
  2. Бисквитки или сладки за теб може да има значение, но за да ги излапам - за мен - не, и в двата варианта ми звучат вкусничкоооо!

    ОтговорИзтриване
  3. Като картичка са...
    Прекрасен старт на новата година, Ирме.
    Нека бъде за теб здрава, успешна и вдъхновена, много щастлива и благодатна!

    ОтговорИзтриване